Nadané deti aké majú schopnosti ? Schopnosti detí nezávisia len od IQ

V skutočnosti je nadanie, schopnosť učiť sa – dôležitý faktor u žiaka – uskutočňuje sa nielen mechanicky a množstvom učiva, ale najmä  myslením a porozumením, komunikáciu .

Čo tento vzdelávací proces, učenia sa ovplyvňuje ?

Mnohí okolo nás, tvrdia a žiaľ aj veria tomu, že ak IQ (inteligenčný kvocient) nedosiahne 100, potom dieťa nemá dostatok  nadania – talentu  a nemôžeme ho nazvať inteligentným. Samozrejme, že to nie je objektívna pravda. Skôr subjektívny názor alebo pohľad mnohých z nás

V skutočnosti je nadanie, schopnosť učiť sa – nielen nadobúdanie  vedomostí  „ informáciami alebo mechanicky „ , ale ako sme sa sami presvedčili najmä  cestou myslenia , porozumenia , vzájomnou osobnou komunikáciou . Je  ovplyvnené niekoľkými dôležitými faktormi.

Ako najlepšie posúdiť schopnosti detí a uvoľniť potenciál  pre tvorivý rozvoj ich nadania ?   

S cieľom identifikovať  poznávacie , fyziologické a psychologické charakteristiky  detí a odpovedať na otázku: ako merať nadanie, odborníci a prakticky skúsení pedagógovia na základe poznatkov zisťujú napríklad nasledovné :

Tvorivo orientované deti, sú napríklad  lepšie – „  v riešení geometrických problémov, dostávajú  veľmi dobré  známky, majú vyvinutú verbálnu pracovnú pamäť – schopnosť dočasne ukladať a spracovávať informácie súvisiace so slovami, čo hrá dôležitú úlohu pri porozumení reči, čítaniu a uvažovaniu,“

* Talentovaní  žiaci sú aktívni, zaujímajú sa o problémy so snahou ich vyriešenia , tiež  sa vyrovnávajú s úlohami presmerovania pozornosti rýchlejšie ako ich rovesníci. Veľa čítajú literatúru nie s PC  a mobilov  ale originály. Takíto žiaci sú  menej citliví na prehry v strategických hrách a majú tendenciu držať sa jednej taktiky ale s tvorivým prístupom. Riešia viac variánt  a možností, držia sa však hlavnej myšlienky . Ak sa ľudovo hovorí : nehodia hneď flintu do žita „

* A tiež vykazujú výrazne vyššie skóre na stupnici perfekcionizmu.  Poznatky pedagógov  však hovoria, že sa menej obávajú svojich chýb, ako ostatní. – Poznámka autora :  žiak  vyznačujúci sa adaptívnym perfekcionizmom je schopný si definovať realistické ciele a zažívať uspokojenie po dosiahnutí týchto cieľov. Žiaci , ktorí majú sklon k adaptívnemu perfekcionizmu sa zameriavajú aj na oblasti, v ktorých potrebujú zlepšenie, a nenechajú sa ľahko odradiť vlastnými nedostatkami.

V druhom prípade, maladaptívneho perfekcionizmu, si žiak stanovuje neprimerane vysoké ciele a štandardy na svoj výkon – dosahované výsledky . Tieto osobné štandardy sú neraz objektívne nedosiahnuteľné, a preto sú spojené s nepríjemným pocitom, že to, čo bolo dosiahnuté, je neúplné alebo nedokonalé. Aj preto je jedným z najbežnejších príznakov myslenia náchylného k maladptívnemu perfekcionizmu myšlienka, že „musím robiť všetko dokonale alebo to nerobiť vôbec“

Odkiaľ pochádza sebaúcta u týchto žiakov ?

„Ukazovatele „ seba účinnosti „ , to znamená dôvera v schopnosť úspešne zvládnuť určité úlohy a dosiahnuť požadované výsledky, boli vyššie u nadaných detí ako u iných detí,“  . Spôsobuje to správne a citlivé vedenie rodičov a domáce prostredie . Pravielnosť v komunikácii doma a jej veľký časový priestor . Čo dnešní rodičia trestuhodne zanedbávajú a znehodnocujú .

Na druhej strane – „ Je pravda, že nie každá sebaúcta takýchto žiakov  je najlepšia.“  Zvyčajne sú presvedčení o svojich vedomostiach alebo  napríklad : matematických schopnostiach, inteligencii a sebaregulačných schopnostiach (schopnosť ovládať emócie, myšlienky a činy).

Ich schopnosť zvládať sociálne úlohy a udržiavať vzťahy s inými , je však rovnaká ako u ich rovesníkov. To znamená, že inteligentné deti sú otvorené : novým skúsenostiam, vedomostiam, no zároveň extroverzia (spoločenskosť a emocionalita), benevolencia a svedomitosť nie sú vyššie ako ostatné.

V skupine tvorivých a aktívnych a nadaných  žiakov učitelia  pozorujú  vyššie ukazovatele vnútornej motivácie – keď žiak, v škole, ale aj doma  vykonáva činnosť zo záujmu a potešenia, chce dosiahnuť majstrovstvo a usiluje sa o nové náročné úlohy – a vonkajších, pozostávajúcich napríklad z odmeny a trestu. Teda motivácie  sú dôležitým ukazovateľom . „Okrem toho môže byť motivácia príčinou aj dôsledkom väčších schopností,“ hovoria pedagógovia .

Dáme si otázku ? Kto sú to deti – žiaci ,  s tvorivým myslením, nadané a aktívne ? Ťažká odpoveď ale stojí za pokus .

* Nadané deti sú najmä aktívne  rýchlo si poradia s úlohami, ktoré si vyžadujú rýchle prepnutie pozornosti.

* Sú otvorení novým skúsenostiam.

* Vysoko motivovaní doma, v škole medzi rovesníkmi .

* Mať vysokú sebaúctu, hodnotia si každý úspech a majú radosť s tvorivosti a komunikácie .

* Vyvinuli si verbálnu pracovnú pamäť, ktorá hrá dôležitú úlohu pri porozumení reči, čítaní a  uvažovaní.

• Schopné deti majú tendenciu byť perfekcionistami, ale menej sa obávajú chýb ako ostatné deti.

Ak vezmeme do úvahy všetky vyššie uvedené skutočnosti, je zrejmé, že samotné testy inteligencie nestačia. Čo si žiaľ rodičia vo väčšine prípadov myslia. Testy sú povrchným pohľadom na žiakov . Vo vnútri prebiehajú zložité procesy myslenia. Preto testy treba brať len ako pomôcku

Rozvoj  detí zahŕňa rovnováhu medzi zložitosťou a pohodlím, kde sa intelektuálna výzva spája s psychologickou podporou.

Je potrebné nezabúdať na v práci s nimi na – systematické myslenie – je lepšie kombinovať také oblasti ako napríklad matematika alebo fyzika s umením, športom, pobytom v prírode . Pre takýchto žiakov  je veľmi dôležité aj povzbudzovanie záujmu o podobu tvorivého učenia sa jednotlivých predmetov alebo oblastí vedomostí  – potrebujú podrobne pochopiť, ako a čo funguje vo väčšej miere ako ich rovesníci.

Je veľmi dôležité venovať pozornosť psychickému stavu dieťaťa, pomôcť mu stanoviť dosiahnuteľné ciele, prekonať zlyhania, naučiť ho pracovať s perfekcionizmom a udržiavať komunikáciu s rovesníkmi, aby sa mohol socializovať a neoddeľovať sa od ostatných ľudí, vynechávať dôležité fázy dospievania, sedieť len pri učebniciach alebo výpočtovej technike.

Uviedli sme len niekoľko našich poznatkov. Táto oblasť je však veľmi náročná pre objektívny prístup zo strany rodičov a pedagógov

Analyzujú sa výsledky poznatkov o postoji občanov k slobode?

12.07.2025

Ak skombinujeme všeobecný pocit z odpovedí, potom sa obyvateľstvo dnes vo všeobecnosti považuje za takmer absolútne a úplne slobodné (na rozdiel od účastníkov rôznych protestných demonštrácií – kde ešte len svoju slobodu hľadajú . . ) Posúďte sami, o ktorých sférach života, od väčších po najmenšie, sme hodnotili odpoveď „úplne zadarmo“: [...]

Aktuálny komentár

15.06.2025

Program politickej strany Ktorá z politických strán, alebo hnutie na Slovensku , má k dispozícii reálny dynamický program stabilného rozvoja občianskej spoločnosti v podmienkach technologickej premeny ? Je slobodný demokratický rozvoj každého jednotlivca , jednou z podmienok , rozvoja spoločnosti ? Aká je súčasná ochrana obyvateľstva proti [...]

Ako sa brániť nám a našim deťom proti útokom počítačovej deformácie

20.03.2025

Ľudská inteligencia prudko padá „ tvrdia niektorí odborníci „ : Štúdia tvrdia, že kognitívny pokles u ľudí je zapríčinený sociálnymi sieťami a umelou inteligenciou „ .. Po celé desaťročia bola ľudská inteligencia na vzostupe. Čo je pravda . Rastúci počet výskumov, však naznačuje, že trend sa obrátil a od začiatku roku 2010 dochádza k merateľnému [...]

Peter Sabaka / Očkovanie / Chrípka /

COVID-19 nezaháľa, zdravotníci a rizikoví ľudia by mali mať možnosť zaočkovať sa, upozorňuje infektológ Sabaka. Kotlár však nákup vakcín stopol

14.07.2025 09:55

Na odporúčanie splnomocnenca sa stopol nákup vakcín, a to až do obdržania výsledku analýzy vakcín od SAV.

Police Nationale

Útek ako z filmu: Mladý vrah sa z väznice dostal vo vaku s bielizňou. Polícia ho dolapila

14.07.2025 09:43

Od nedele bolo po mladíkovi vyhlásené aj pátranie medzinárodnou policajnou organizáciou Interpol.

špitalska, električka

Brutálny útok v centre Bratislavy: Polícia zadržala osobu podozrivú z pobodania chlapca

14.07.2025 09:28

K zadržaniu podozrivej osoby došlo necelých 24 hodín od oznámenia incidentu.

Ilham Alijev, Azerbajdžan

Šok v postsovietskom priestore: Azerbajdžan ukázal Rusku červenú. Čo sa to deje s Kaukazom?

14.07.2025 09:25

Baku tresklo dverami, Rusko stráca ďalšieho spojenca. Najväčšia kríza na Kaukaze nabrala nový rozmer.

lubomir1949

Len ďalšia Blog - Pravda stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 42
Celková čítanosť: 62805x
Priemerná čítanosť článkov: 1495x

Autor blogu

Kategórie