Blog – Skončil sa ďalší školský rok
Množstvo a odborná spôsobilosť absolventov slovenského vzdelávacieho systému nespĺňajú potreby trhu práce. „Slovensko bude musieť vynakladať neporovnateľne viacej financií a venovať výrazne viacej pozornosti výchove a uplatneniu sa mladých ľudí v praktickom živote tu na Slovensku“.
Aký je vývoj počtu absolventov. Často sa v rôznych štatistikách uvádzajú len celkové počty absolventov vysokých škôl bez rozlíšenia stupňa vysokoškolského vzdelávania. To vytvára zdanlivý dojem dvojnásobného počtu ľudí vstupujúcich na trh práce s vysokoškolským vzdelaním. V informáciách štatistického úradu a VŠ sa presne rozlišuje, ktorý stupeň štúdia absolventi ukončili. Dôležitou skutočnosťou je aj fakt, že za uplynulých 30 rokov sa podiel vysokoškolsky vzdelaných ľudí v populačných ročníkoch okolo 30 rokov zvýšil dvojnásobne na úctyhodných takmer 40 %. Svedčí to o napĺňaní cieľov zo strany vysokých škôl.
Vo vývoji celkového počtu študentov môžeme pozorovať však dva základné trendy .
Prvým je nárast celkového počtu študentov na takmer štvornásobok. Vysoký nárast študentov bol dôsledkom najmä úlohy zvýšiť vzdelanosť populácie meranej podielom vysokoškolsky vzdelaných ľudí v populačnom ročníku a tiež veľkým počtom pracujúcich záujemcov o vysokoškolské vzdelanie, ktorí ho z rôznych dôvodov neabsolvovali ihneď po maturite.
Druhým trendom prevláda klesajúci trend počtu študentov na približne polovicu maxima. Tento súvisí najmä s celkovým demografickým poklesom slovenskej populácie.
V posledných rokoch nastala situácia, keď je príliš veľa Vysokých škôl na pokraji „ finančného krachu“ so svojimi ľuďmi , ktorí získali vyššie vzdelanie:
„ trh práce jednoducho nie je pripravený ich prijať z dôvodu nadbytku špecialistov v určitých oblastiach „ . Hovoríme približne o 35 % z 110 000 absolventov, ktorí pravdepodobne nebudú môcť pracovať vo svojej špecializovanej špecializácii. Zároveň v mnohých oblastiach, pre ktoré je personál vyškolený na vysokých školách, je naopak nedostatok.
Pre súčasný spoločenský systém a trhom práce je táto situácia normou.
Úrady, a ešte viac podnikatelia, nemajú takú úlohu poskytnúť každému primeranú prácu. Ich cieľom je maximalizovať zisky: štátny aparát úradníkov chráni a pomáha podnikaniu a podnikatelia , obchodníci získavajú maximálny príjem od občanov s takouto podporou. Samotný ekonomický model trhových vzťahov medzi súkromnými vlastníkmi a najatou pracovnou silou, ktorý predstavuje väčšina obyčajných ľudí, zabezpečuje tvrdé vykorisťovanie druhých. Situácia pracujúcich ľudí je utláčaná a so zhoršujúcimi sa hospodárskymi podmienkami sa stáva ťažkou alebo neznesiteľnou.
Zamestnávatelia zároveň neustále vyvíjajú tlak na voľný trh práce, neustále prijímajú opatrenia na zníženie jeho nákladov a znižujú životnú úroveň bežných občanov. To je prospešné pre bohatých, pretože nízke náklady na najatých pracovníkov sľubujú zníženie nákladov na ich zaplatenie, a tým maximalizáciu ziskov pre zamestnávateľa. Preto štátna politika v oblasti vzdelávania, ochrany práce a práv zamestnancov kríva.
Študenti zároveň nemajú žiadnu motiváciu vstúpiť do tých špecialít, v ktorých je teraz nedostatok. Vyhliadky na nízke mzdy a skromné sociálne záruky mladých ľudí nepriťahujú, preto si vyberajú možnosti, kde majú šancu zarobiť ľahšie a viac zárobkov. Napríklad v zahraničí je to vidina vyššej mzdy aj za nekvalifikovanú prácu, mimo svojej odbornosti .
Súčasný spoločenský systém je neefektívny na akejkoľvek úrovni, či už je to proces organizovania práce alebo odbornej prípravy samotného vzdelávania , školenia a rozmiestňovania nových zamestnancov. Všetko je vydané na milosť a nemilosť súkromnému kapitálu, ktorý sa zaujíma len o svoje náklady a zisky a nakoniec nechá všetko pokračovať v prospech seba . Takýto neusporiadaný prístup situáciu len zhoršuje. Základné problémy možno napraviť len prechodom na zásadne nový hospodársky systém, v ktorom budú môcť ľudia študovať a pracovať bez toho, aby sa obzerali späť na možné riziko nezamestnanosti vo svojom odbore , alebo chudoby.
A ešte tak vedieť,čo to je ten nový... ...
...žiaľbohu, výraz "absolvent vysokej... ...
Celá debata | RSS tejto debaty